STUDENTER ÄR SNÅLA

Man ska inte klaga. Jag vet det! Men just nu är jag så förbannad att jag bara måste dela med mig. Det är nämligen åter dags för den fruktade 'veckan'. Nu talar jag inte om lingonveckan, utan om veckan då alla räkningar dimper ner i brevlådan. Först ut var min mobilräkning. En dag senare var det hyran. Så idag kom fakturan från radiotjänst- källan till mitt ursinne! Innan ni slutar läsa och förpassar mig till högen som 'står över' att betala denna räkning så låt mig förklara.

För ett bra tag sedan ringde det på dörren. Glatt öppnade jag och möttes av en okänd man. Denna man presenterade sig inte, utan han sträckte hastigt över en bit papper och mumlade något 'om att det visst var någon hemma trots allt'. Jag svarade med ett trevligt 'ursäkta, men vad menar du nu?'. Det visar sig att denna man tydligen ringt på flera gånger och därmed dragit slutsatsen att jag 'var en av de som inte öppnar dörren för radiotjänst'.  Jag svarade med samma trevliga (om en aning hårdare) ton att jag bott här i några veckor. Denna kommentar tycktes göra honom glad för han log ett litet snorkigt leende. 'Så säger alla', tänkte han väl. Jag skrev iallafall på pappret och han sa att jag kunde räkna med att få en räkning om några dagar.

Dagarna gick och räkningen kom. Jag betalade den (519:-) tillsammans med övriga fakturor. Detta var alltså förra månaden. Sedan kommer vi till idag. Jag hämtar posten och vad ser jag om inte ytterligare en faktura från radiotjänst. Jag öppnar den och ser att den ska gälla perioden maj-juli. Jag kollar den första fakturan och ser att den tydligen skulle gälla feb-april. Vilket är helt okej. Jag har bott här sedan januari så visst tänker jag, det är väl bara så att jag råkade få två fakturor efter varandra.

Men något med denna faktura gör mig rasande. Det ligger någon slags snikenhet över Radiotjänst som först låter mig betala i efterhand, sedan i förhand. Vem gör så? Sedan när betalar ett företag till exempel ut lön först i efterhand, och så nästa månad i förhand. Är Radiotjänst så desperata att samla ihop pengar att de väljer lite huller om buller huruvida man ska betala före eller efter den avsedda perioden. Sedan är det mannen som knackade på som gör mig arg. Han var så nedlåtande, det är tydligt att denna man är så 'van' vid sitt arbete att han tappat förtroendet för människan. Han tog för givet att jag ljög eftersom de flesta han möter i sitt arbete ljuger. Vilket sorgligt arbete.

Nu kommer jag till punkten som gör mig mest förbannad. Denna man från Radiotjänst antydde att han är i detta område ofta, men att folk sällan öppnar dörren när han ringer på. Förmodligen för att jag bor i ett studentområde. Studenter är ju kända för att vara snåla, samtidigt som de flesta nog tar för givet att studenter äger en tv. Att studenter skulle vara mer snåla än resten av mänskligheten är ju absurt.  Jag skulle säga att det är helt sjukt egentligen att inte fler människor reagerar på detta antagande. Studenter är inte snåla. Studenter är fattiga.

Jag skulle nog dra det så långt till att säga att studenter lever under existensminimum. Är det okej att leva på 8000 kr i månaden (och nu räknar jag både bidrag+lån)? Vem klarar av att leva på denna summa, betala hyran (som i mitt fall ligger på 3300 och som är billigt i mina kretsar), mobilräkning på ca 600kr i månaden (som är en absolut nödvändighet i dagens samhälle, och särskilt som student). Det innebär att efter att ha betalat dessa (väldigt få räkningar) återstår 4100 kronor. För dessa pengar ska vi sedan betala skolböcker (som ligger på ca 300 kronor i  månaden om man delar upp det), har råd att köpa mat för max 2000 kronor i månaden (500 kronor i veckan kommer man dock ärligt inte så långt på idag har jag upptäckt). Sedan ska man betala Radiotjänst, andra eventuella räkningar såsom läkemedel, linser, glasögon, tandläkarbesök (hahahah ha hahaha), och så vidare.  I bästa fall får studenter ihop ekonomin precis.

Det jag vill komma fram till är att studenter tillhör bland de fattigaste målgrupperna i samhället. Vi har inte råd med någonting! Vi köper väldigt sällan kläder eller unnar oss saker utöver nödvändigheter, och vi kan garanterat inte spara några pengar. Vi är framtiden och vi lever . Vi har mindre pengar i månaden än en person som går på bidrag. Vi bor i Sverige, här är skolan gratis. Vi är så lyckligt lottade. Tjena säger jag. För detta fattiga liv som vi lever i under minst tre års tid (för att skaffa oss en högre utbildning) blir vi belönade med snorkighet från äldre och en räkning som ska betalas först i efterhand och sedan i förhand. Och som råga på allt blir vi anklagade för att vara snåla.

Nu ska jag sätta mig ner i min 3300 kronors lägenhet (som inte ens har en fläkt vid spisen, eftersom vi ju trots allt är studenter) och räkna på månaden som kommer. Jag kommer inte ha ett öre denna månad. Nästa månad får vi ut 4000. Det ska räcka till slutet på juli då jag får lön. Det innebär att det inte ens räcker till räkningarna. Som student ska man tydligen inte äta på sommaren. Eller så ska man arbeta. Men då undrar jag, vi som pluggar året om, arbetar vid varje möjliga tillfälle och därmed tjänar 'för mycket' för att få tillstånd till att jobba. Hur gör vi? Sparar de där 4000 som vi får ut i januari? Hahah hah hahaha haha.

Ja, det är ju en fin tanke iallafall.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Helt rätt, vi är inte snåla, vi är fattiga. Och usch för otrevlig människa från radiotjänst! De har ringt mig en gång, men då pratade jag med världshistoriens gulligaste kvinna. Hon var seriöst typ den snällaste människan nånsin.

2012-04-17 @ 22:31:15
URL: http://ensofia.blogspot.com
Postat av: Sara

Bra rutet! (Älskar det uttrycket) kram syster

2012-04-18 @ 00:07:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0