Hår-disaster

Jag har haft några fruktansvärda dagar. Det började med att jag skulle slinga håret blont. Sofia var snäll och hjälpte mig. Det slutade med att håret trasslade ihop sig till den grad att...ja jag har aldrig sett något liknande. Jag hade en stor boll på ena sidan av huvudet - och slingmössan var vi tvungna att klippa loss från huvudet. Jag blev hysterisk och skrek att jag skulle bli tvungen att raka av mig allt hår. Mamma försökte hjälpa mig genom att borsta ut håret men det gjorde mig bara ännu mer hysterisk då hårtussar ramlade av i stora lass. Tillslut lyckades hon reda ut håret (och kallade det en naturlig urtunning av håret). Färgen blev helt okej men det såg ut som att jag hade utväxt. Så jag beslutade mig för att försöka fixa till det genom att göra några tunna slingor längst upp - för ett naturligt resultat.

Det blev inte naturligt. Jag såg inte klok ut! Istället för lite utväxt hade jag nu några vita ränder mitt på huvudet. Jag blev förtvivlad igen, skrek, grät och skrattade om vart annat. Jag beslutade mig då för att det enda sättet att rädda håret var att färga det mörkt. Eftersom jag inte ville visa mig ute skickade jag Sofia för att köpa en hårfärg vi hade kollat upp på nätet innan.

Hon kom hem med färgen och på paketet såg den lila ut. Jag borde kanske ha blivit lite oroad över detta men jag tänkte att så länge jag blev av med de hemska blonda slingorna kunde det ju knappast bli värre.

Jag hade fel. Väldigt - väldigt fel. Mitt hår blev lysande mörkt-rött-lila. Alla var överens om att jag inte kunde se ut så. Pappa sa att det var det värsta resultatet so far. Jag blev hysterisk igen - grät och skrek om jag skulle bli tvungen att raka av håret igen - eller att jag skulle tappa det om jag färgade det igen.

Jag köpte ett paket till - brunt, utan tillstymmelse till att innehålla röd färg. Resultatet? Den röda/lila färgen blev lite dovare men shit - jag är nu officiellt en redhead. Och för mitt hårs skull orkar jag inte bry mig längre. Jag får se ut såhär.

Det intressanta med denna långa historia är att jag verkligen inte trodde att jag var en person som bryr sig om håret blir lite misslyckat. Så fel jag hade. Eller det är väl rättare sagt ett tydligt exempel på hur illa det såg ut.

Till råga på allt har jag haft konstant huvudvärk hela dagen - det känns som ett migränanfall är nära så jag fösöker ta det lugnt och inte överanstränga mig. Kul.


Kommentarer
Postat av: Elsa

Hår disaster är det värsta som finns! Lider verkligen med dig.. Tycker dock inte att det röda är så illa som du själv säger! Puss på dig

2011-06-11 @ 19:14:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0