MÅNDAGSFUNDERINGAR.

Vi håller på med europeisk film i skolan just nu. Vi ser många stumfilmer från europa. Det är kul! Fast det är verkligen stor skillnad på 1920-tals filmer och dagens (naturligtvis).

 Jag är uppväxt med en filmkultur som är präglad av Hollywoods dominans. Är det inte lite sorgligt ändå? Vi känner igen oss i, accepterar och känner oss trygga med amerikansk kultur och ideologi (även om Hollywoodfilmer inte nödvändigtvis gör den amerikanska kulturen rättvisa). Konsekvensen blir ju att vi anammar en kultur som inte är vår egen. Det är ju naturligtvis inte negativt, kulturutbyte är något att sträva efter, något positivt. Såklart.

 Men vad har hänt med resterande kulturer? Övriga länder? Genom Hollywood's dominans har vi fått en ganska klar bild över USA. Men vad går vi miste om? Film är ett otroligt stort medium. Ett medium som nästan inte har några gränser. Jag undrar hur världen skulle se ut om t ex ett spansktfamilje drama var lika vanligt förekommande på biograferna som ett amerikanskt drama är idag. 

Skulle vi engagera oss mer i andra? Skulle Rasismen, som fortfarande (år 2011!) finns kvar i samhället sakta tyna bort? Skulle klasskillnaderna världen över uppmärksammas på ett helt nytt sätt? Skulle vi kunna förändra världen?

Starka ord. Men egentligen, ju mer man förstår och tar in från andra kulturer, desto mer bryr man sig om dess öde. Det roligaste av allt (eller kanske sorgligaste) är att amerikansk film för mig är min film (om ni förstår vad jag menar) Svensk film är utländsk film. Övriga länders filmer ser man i den mån de blir extra uppmärksammade.

Jag gör härmed ett löfte med mig själv. Från och med idag ska jag se mer film från europa och världen. Problemet kvarstår ju tyvärr - åtkomsten är väldigt, väldigt begränsad.

  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0