Entusiasm

Godmorgon på er!

Jag har haft en helt underbar helg i stugan! Vi har hunnit med att sola en timme (innan regnet kom), ett dopp i havet (som var iskallt trots att termometern visade på 21 grader) gått en promenad runt hölick, sjungit i kapellet, suttit framför brasan men framförallt så har vi plockat svamp. Jag tror vi blev lite besatta där ett tag faktiskt. Det var liksom så spännande - den där vetskapen om att någonstans gömt i skogen fanns det där perfekta svampstället som skulle göra oss rika på kantareller.

Vi var utspridda i skogen. Mamma och Sofia fanns någonstans i närheten och pappa var långt borta. Plötsligt bröts tystnaden av ett vrål. "ÅÅH! JAG HAR HITTAT DET! JAAAG HAAR HITTAT VÄÄÄÄÄÄÄRLDENS SVAMPSTÄLLE. KOOOOM HIIIIT" vrålade mamma. Jag fick fart på benen, jag sprang genom skogen mot den där rösten som lovade mig ett helt otroligt svampställe. Jag såg framför mig ett fält av gula svampar. "JAAG TROR INTE ATT DET ÄR SANT. ÄÄNTLIGEN" hörde jag mamma skrika igen. Jag sprang ett marathon lopp nu, hoppade över stubbar och sten och vrickade nästan foten när jag missade en. När jag nådde mamma stod hon där med ett stort leende och pekade ner i mossan. Först såg jag ingenting. Sedan uppenbarade sig ett litet område med kanske sammanlagt 7 kantareller. Jaha. Pappa kom dit en stund senare och sa "Jag tror det va någon på skäret som inte hörde vad du sa".

Första regeln när man plockar kantareller är ju också att det är hemligt. Man avslöjar inte sina ställen. När vi igår hittade ett rätt bra ställe och nästan hade fyllt korgen och kommit ut på vägen igen kom en bil körandes. Pappa skrek åt mamma att täcka över korgen så att de inte skulle se var vi hittat den. Vad tror ni mamma gör då? Ja hon bestämmer sig för att svänga med korgen extra högt och liksom vicka den så att bilen skulle få en extra titt in i hennes fina korg. Jag tror att hon ville skryta lite. Men hallå, man skryter EFTER att ha kommit hem. Man skryter INTE vid svampstället och LOCKAR dit människor. Åh.

Ja. Vi blev nog lite överentusiastiska men skoj var det iallafall och två korgar fulla med svamp lyckades vi iallafall få ihop.

Kommentarer
Postat av: mamma

Det var INTE bara 7...det var JÄTTEMÅNGA!!!

2011-08-09 @ 13:14:55
Postat av: Sofia

Mm mamma, kanske 8 då...

2011-08-10 @ 15:20:45
URL: http://ensofia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0