Underligt

Haha ha ha haha ha!

F R E D A G!

Värld, ni trodde att det aldrig skulle bli fredag va? Hah. Jag är alldeles för smart för er. Mohaha.

Okej. Jag har nog varit ensam för länge. Inatt drömde jag om zombies som ville äta upp alla människor och jag försökte komma undan genom att åka någon slags berg-o-dalbana under marken. På var sida om banan stod zombies och sträckte fram armarna och försökte fånga mig. Jag höll ut två knivar på vardera sida och halverade dom jäklarna. Vilket blodbad det blev!

Hm.

Ja.

Anyway. Idag ska jag städa lägenheten för det ser ut som skit. För fjärde veckan i rad R. Tänk på det du! Jag förtjänar en medalj...en stor guldig sak som jag kan bära jämt. Vad fin jag ska bli...

Alltså jag har tänkt på en sak. I tisdags mördades ju en 16 flicka i Råbyskogen av en jämnårig kille. Någon har startat en facebook grupp på internet som ska hedra hennes minne. Jag tittade in där häromdagen och jag blev riktigt, riktigt mörkrädd. Vartannat inlägg är främlingsfientligt och rasistiskt och lyder typ " Fan vi kan inte låta fler jävla muslimer komma in i landet. Hur faan kan ni skylla det på uppväxt, det är ett hån mot hon som dog. Det är FAKTA att de flesta brott sker av muslimer och invandrare och nu får det fan va nog. Vi måste göra något". 

...

Jag tycker att det är så jävla sjukt. För det första; Varför förstöra en minnessida genom att skriva en massa skit om "muslimer" (som dumma jävlar verkar tro är en människogrupp eller ett land). Islam är en religion och muslimer är de som följer islam. Ingenstans i islam står det att man ska mörda folk för att hedra familjen. För det andra; Klart som FAN att man kan skylla på uppväxt. Vad ska man annars skylla på? Menar dom att de personer som kommer från andra länder än ondare än svenskar? Att det är därför de mördar? För det är bara ren okunskap och rasism. För det tredje; Alla länder har olika kulturer. Klart som fan att någon som kommer från t.ex Iran har haft en annorlunda uppväxt. Tänk sedan att de tvingas fly till Sverige. Dom kan inte tala vårt språk, de får inga jobb. Folk som är dumma i huvudet har fördomar om dessa personer och de får aldrig riktigt en plats i samhället. I sitt förra land hade de kanske ett betydande jobb. I Sverige städar de kanske toaletter samtidigt som de eventuellt ska ta hand om sina barn och försöka anpassa sig till ett nytt samhälle. Klart som fan att det bidrar till en underlig uppväxt för dessa barn. Klart som fan att det finns dom som tar till brott för att försöka överleva. 
Men. Man kan ju naturligtvis inte försvara mord och våldtäkter. Det kan man aldrig. Men det kan man inte göra när en "svensk" mördar heller för det är exakt lika hemskt. Det handlar inte om ras.

När jag läste på den här så kallade "minnessidan" så blev jag rädd. Är det hit vi är påväg? Ska vi bli ett land där vi gör det ännu svårare för immigranter att komma in i samhället? Ska vi bli rasistiska? Kan vi inte bara lägga ner mer kraft och förståelse för att hjälpa immigranter att komma till ro i ett nytt land. Bekämpa brotten innan de händer? 

Förståelse, givmildhet och kärlek. Kom ihåg det. 

 

Kommentarer
Postat av: R

Det är ju bara dina saker som ligger framme så ;)

Nejdå om jag vore lite mer estetiskt lagd hade jag gjort dig en medalj! Du får en osynlig här istället:

2010-05-07 @ 16:42:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0