The stoning of Soraya M.



Den här filmen såg jag igår. Baserad på en sann historia om Soraya M. En Iransk kvinna som under falska rykten som henns man spridit, döms skyldig till äktenskapsbrott av byns högsta (män). Hon stenas till döds.

Den här filmen är baserad på en bok som jag har stått och tittat på förut men inte tagit mig för att läsa eftersom den verkade så hemsk. Filmen var fruktansvärd! Jag led mig igenom hela. FY FAN vad orättvist livet är. Här går vi runt och klagar på att att det är kallt, eller att vi har fått en tusenlapp mindre i lön medan kvinnor stenas, vådtas eller ännu värre, as we speak i länder som Iran och Afghanistan. Det finns inget som heter kvinnorätt där. Är man född kvinna så behandlas man värre än djuren. Det är så jävla fruktansvärt. Kan man inte göra nåt? Jag vill inte leva i en värld där folk använder religion som en ursäkt att stena någon. Tror folk seriöst att Gud, om han finns, skulle tycka att det ena könet är mer betydelsefullt än det andra. Det krävs TVÅ stycken för sätta barn till denna jord. Förstår de inte det? Hur skulle världen kunna fortsätta utan kvinnor? Bara för att vi är mindre och fysiskt svagare betyder inte att att vi kan utnyttjas hur som helst. Eller, jo det gör ju tyvärr det. Det är ju den här historen ett tydligt exempel på. Men det är inte bara i länder som Iran där kvinnor forfarande behandlas illa. Det händer varje dag över hela världen. Bara en sån sak som att vi har vant oss vid att inte gå hem själva på kvällarna för risken att våldtas eller mördas är så stor. Hur kan man acceptera detta? Män slår sina fruar varje dag. Det är vidrigt och det värker i mitt hjärta när jag tänker på det.

Idag ägnar jag en tanke åt alla stackars kvinnor/tjejer som behandlats/behandlas illa av män. Vi ska väl se vem som segrar i slutändan. 


                                                                   "Are you frightened?" 
                                              "Not of death. But of dying, the stones - the pain."



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0