MUSHED BRAIN.

Filmen igår bjöd verkligen på en alldeles fantastisk -om än förvirrande- bioupplevelse. Ni som inte har sett Inception men planerar att göra det ska inte läsa vidare.

Jag såg filmen igår och jag kunde knappt sova för att jag hade så många funderingar. Nu efter många tankar och lite googlande har jag insett att det inte finns något svar som är rätt eller fel. Det finns bara oändligt många tolkningar. Slutet på filmen är ett sånt tydligt exempel på att Nolan medvetet ville förvirra oss eller "incept" the idea om vad som var verklighet eller illusion.

Hela filmen är präglad av skuld. Cobb gjorde så att hans fru tappade greppet om verkligheten och började ifrågasätta vad som var en dröm eller inte. Det ledde till att hon tog livet av sig i verkligheten. Detta bidrog till att Cobb kände en enorm skuld inför sina barn och valde den lätta vägen ut- i ett liv på flykt och ett ständigt undermedvetet sökande efter botgörelse. I slutet ser Nolan till att inte visa hurvida snurran stannar eller inte vilket jag tycker är helt brilliant. Hade han valt det ena eller det andra hade han tagit en tydlig ställning till hurvida Cobb befann sig i verkligheten eller inte. Som det är nu kan vi aldrig riktigt veta.

Cobb hade själv kommit till den punkten då han verkade ha svårt att skilja mellan dröm och verklighet och det kunde mycket möjligt ha varit så att alltsammans var en dröm- vilket innebär att han i sådant fall fortfarande skulle befinna sig i limbo medan Mal befann sig i den riktiga världen och genom att dyka upp i hans drömmar försöka få honom att inse att han inte befann sig i verkligheten.

Jag tror dock att det är rimligare att tro att slutet var verkligheten. Det baserar jag på det faktum att Cobb inte bar vigselring i slutet (han bar den i drömsekvenserna) samt att han verkade inse i limbon med Saiko att de befann sig i en dröm och även om filmskaparna inte visade det förr oss, så får vi förmoda att de båda begick självmord för att återvända till verkligheten. Plus att genom att Mal och Cobb tog livet av sig i limbon återvände de till verkligheten där mal begick självmord.


Men som sagt. Vem vet? Det finns så många faktorer i filmen som talar för och emot att jag ger upp. Jag säger att han befann sig i verkligheten i slutet. Därmed basta!

Kommentarer
Postat av: sara

Sager jag med! Vigselringen ar starkaste argumentet tycker jag. kraaaam

2010-07-28 @ 14:18:46
Postat av: J.

Härligt, då säger vi så! :) Kraaam tillbaka

2010-07-28 @ 14:27:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0