Blombestyr!

Jag och Roomie gillar blommor. Vi köper gärna många och dyra. Tyvärr lever dom aldrig särskilt länge och vi blir alltid lika besvikna varje gång en ny blomma har dött.
Av en slump fick jag syn på denna notis i en tidning idag:

SKÖT OM DINA TULPANER:


* Skär av ca 1 cm på stjälkarna vid hemkost när emballaget ännu sitter kvar
* Sätt den emballerade buketten i en vas väl fylld med kallt vatten
* Låt emballaget sitta kvar ett par timmar, ta sedan bort det och arrangera tulpanerna i vasen
* Placera tulpanerna svalt, inte direkt i solljus och undvik även fruktfat då frukt påskyndar åldrandet hos tulpanerna.
* Snitta om tulpanerna efter ett par dagar och byt till nytt och fräscht vatten.

Haha. HAHA HA ha haha. Jag dör. Så jävla roligt!

R och min konversation efter att vi köpt tulpaner i veckan;

J: Asså R är det meningen att jag ska klippa av skaftet?
R: Nä, eller jag vet inte, jag gjorde det förut men jag har ingen aning om man ska göra det.
J: Nähe, äh men då orkar jag inte.

Någon dag senare när vasen med tulpanerna likande en krigszon;

R: Asså J, shit vad tråkigt att tulpanerna dör så snabbt. Finns det inget man kan göra för att få dom att hålla längre än typ en dag?
J: Nä det tror jag inte, tulpaner ska inte hålla länge, man köper dom ju bara för att ha typ fint hemma någon dag eller så.
R: Jahaa okej. Sjukt tråkigt ju.

En annan rolig blomupplevelse är när jag kom hem i somras efter en vecka i Hölick. När jag skulle vattna blommorna så tyckte jag att de såg lite märkliga och sneda ut. När jag närmade mig krukorna så möttes jag av en märklig syn. De flöt! Som små korkar guppade dom runt i vaser fyllda till bristningsgränsen med vatten. Jag ringde R och sa. "Hej, du det är jättekonstigt men våra blommor flyter". "Flyter?" svarar hon och låter fundersam. "Jaa.. har du råkat..jag vet inte, vattnat lite föör mycket?" Frågar jag lite tveksamt. "Hmm.. ja asså dom såg så döda ut häromdagen så jag tänkte att jag skulle ge dom en rejäl vattning".

Just nu har R kommit in i någon slags blomhysteri. Tidigare hade växterna tur om dom fick en övervattning, men nu ska dom duschas som hon så fint kallar det. Fråga mig inte var hon fått det ifrån men det går iallafall ut på att hon tar alla blommor, ställer dom på rad i duschen och skvätter vatten på dom. Första gången denna procedur inträffade så började hon lyfta duschslangen. "Du ska väl inte duscha dom med slangen?" frågade jag och tittade misstänksamt på hennes lyfta arm. "Jo, vadårå?" svarar hon. "Du kommer ju döda alla blommor om du gör det fattar du väl, strålen är ju alldeles för stark".
Så, nu har hon börjat skvätta på dom istället. Jag förstår fortfarande inte vad det ska vara bra för. Å andra sidan kan jag väl inte direkt påstå att jag är ett blomgeni heller.
Även om jag gärna låtsas.





Kommentarer
Postat av: R

hahahaha HAHA haha. Alltså seriöst, jag har nog aldrig skrattat så mycket. Och det roligaste av allt är att jag i den första konversationen glatt talade om för dig att jag skar av en bit på hälften av tulpanerna (Tyckte det var smart eftersom jag inte visste om man skulle skära av stjälkarna eller inte, då har jag ju iaf gjort rätt till 50 %. Hör nu hur idiotiskt det låter.)

2010-02-05 @ 14:09:34
Postat av: J

Hahaha ja just fan, det va ju det du sa! Vilka jävla snillen vi är alltså! Haha du är ju störd, klippa hälften, vilken idé.

2010-02-05 @ 15:00:18
Postat av: Sofia

Hahaha! Otroligt roligt, särskilt det där med att hon duschar blommorna.

2010-02-05 @ 15:08:47
URL: http://ensofia.blogspot.com
Postat av: R

haha. Jag har faktiskt läst att en av våra blommor ska duschas, det stod på lappen i affären. Och en annan blomma ska badas, så det gör vi också lite då och då. Även om jag måste erkänna att det är väldigt tråkigt så det har bara hänt en gång.

2010-02-05 @ 16:09:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0