82nd Academy awards nominees

Best Motion Picture of the Year

Nominees:

Avatar (2009)

District 9 (2009)

An Education (2009)

A Serious Man (2009)

Up (2009)

Up in the Air (2009/I)

Best Performance by an Actor in a Leading Role

Nominees:

Best Performance by an Actress in a Leading Role

Nominees:

Best Performance by an Actor in a Supporting Role

Nominees:

Matt Damon for Invictus (2009)

Best Performance by an Actress in a Supporting Role

Nominees:

Penélope Cruz for Nine (2009)

Best Achievement in Directing

Nominees:

James Cameron for Avatar (2009)

Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen

Nominees:

Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published

Nominees:

Best Achievement in Cinematography

Nominees:

Best Achievement in Editing

Nominees:

Best Achievement in Art Direction

Nominees:

Nine (2009): John Myhre

Best Achievement in Costume Design

Nominees:

Best Achievement in Makeup

Nominees:

Il divo (2008)

Star Trek (2009)

Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score

Nominees:

Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song

Nominees coming soon

Best Achievement in Sound

Nominees coming soon

Best Achievement in Sound Editing

Nominees coming soon

Best Achievement in Visual Effects

Nominees:

Avatar (2009)

District 9 (2009)

Star Trek (2009)

Best Animated Feature Film of the Year

Nominees:

Coraline (2009)

Up (2009)

Best Foreign Language Film of the Year

Nominees:

Ajami (2009): Scandar Copti, Yaron Shani(Israel)

Un prophète (2009): Jacques Audiard(France)

Best Documentary, Features

Nominees:

Best Documentary, Short Subjects

Nominees:

Best Short Film, Animated

Nominees:

French Roast (2008)

Logorama (2009)

Best Short Film, Live Action

Nominees:

The Door (2008)

Kavi (2009)

Miracle Fish (2009)

The New Tenants (2009)

Källa:
imdb


Okej detta är väldigt intressant. För det första noterar jag att 10 filmer är nominerade i kategorin "bästa film". Detta känns lite märkligt tycker jag, men samtidigt måste det ju medges att det ger de lite mindre kända filmerna en chans till "recognition". Jag har sett 4 av de 10 nominerade "Avatar", "Up in the air", "Up" och "Inglorious Basterds". Favoriten av dessa är den sistnämna, mest på grund utav Christoph Waltz som var fantastisk så jag hoppas han kniper birollen. För övrigt förstår jag inte hur "Up" kan vara nominerad, det är ju en animerad film? Skumt.

Bästa dokumentär hoppas jag "The cove" vinner även fastän jag inte har lyckats se den, men jag har läst så mycket om den och den verkar fantastisk, heja Delfiner.

Sammanfattningsvis måste jag säga att nomineringarna var ganska precis vad jag hade förväntat mig och det ska bli grymt kul att se galan den 7 Mars. Även om det är rätt tråkiga skådespelare nominerade i år. Jaja, Dicaprio och Johnny Depp kommer nästa år.  DET kommer bli grymt.


Ikväll tänkte jag åka hem till familjen och fixa och dona lite med min ipod. jag vill ha ny musik! Ett bad vore inte helt fel heller.

Bye.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Ja, jag undrar hur jag ska ha tid att titta på hela den där långa listan med filmer men visst fan ska jag göra det. Jag har sett Avatar, Up och Inglorious Basterds. Mest sugen på att se An Education (haha, konstigt?). Tycker för övrigt att du borde komma till U-town och kolla. Kommer ju ha egen lägenhet då. Do it!



(Förlåt men jag MÅSTE bara säga att utav inte är ett ord... Men jag skulle ju inte vara jag om jag inte kommenterade på det.)

2010-02-02 @ 17:58:21
URL: http://ensofia.blogspot.com
Postat av: sara

Jag har sett Avatar, District 9, An Education, The Hurt Locker (typ. gillade den inte sa kollade lite halvt), Inglourious Basterds, A Serious Man och Up. 7/10, inte daligt! A Serious Man to win.



Sofia, man rattar inte andra pa privata bloggar! sa himla pruttnodigt.



2010-02-03 @ 14:37:27
Postat av: J.

Sara: Var an education bra? Imponerande att du sett 7/10. Ikväll tänkte jag se The blind side, den verkar sådär härligt amerikansk. Fattar inte att du inte gillade The hurt locker. den var ju grym.

2010-02-03 @ 16:08:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0