Underbara böcker...

Som ni säkert förstått vid det här laget så älskar jag film och tv. Det gör mig glad. Men en annan sak som jag älskar är böcker. Ni vet, när man läser en bok som är så bra att man inte vill lägga ifrån sig den. Man blir besatt av att läsa och när man måste göra något annat (äta, duscha osv) så saknar man boken och längtar efter att plocka upp den igen. En riktigt bra bok slår en bra film med hästlängder.

Jag tänkte ge er några exempel på några böcker som fått mig att ligga och läsa till tidig morgon. Roligt nog är de väldigt kommersiella och de flesta är bokserier. Men jag antar att saker blir kommersiella av en anledning.

1. Tvillingarna (Sweet Valley och Sweet Valley High)

Bildkälla

Mitt första och allra tydligste bokminne. Jag älskade dessa böcker. Jag var nog rätt liten men jag tror att skulle jag plocka upp en gammal tvillingbok nu, så skulle jag älska den även idag. Tvillingarna levde i en perfekt liten värld med ständigt lyckliga slut. Jag ville leva i den där perfekta världen och gud så jag brukade önska att jag hade en tvilling!

2. Harry Potter bok 1-7

Bildkälla

Jag minns fortfarande den där känslan första gången jag tog upp boken. Mamma hade gett den till mig och jag tyckte att den lät så töntig. Av ren tristess läste jag den fösta boken i Hölick en sommar. Efter första kapitlet var jag fast. Boken var magisk, hur töntigt det än låter och de följande åren förvandlades till en total Harry Potter hysteri-värld mellan mig och min syster. När en ny bok skulle släppas köpte vi en varsin bok och satt tysta och läste en hel dag (vi läste alltid ut de drygt 700 sidorna på en dag). Den som läste ut boken först fick sitta och vänta på att den andra skulle läsa klart så att vi kunde diskutera boken. När den sista boken var utläst infann sig någon slags tomhet. Jag tror fortfarande inte att jag har kommit över det faktum att Harry Potter äventyret är över.

3. Twilight serien

Ja, jag vet. Men ni förstår nog inte hur det kändes efter att ha läst den första boken. Jag måste påpeka att jag läste dessa böcker innan hela twilighthysterin började och innan filmerna kom ut på bio. Nu i efterhand går dessa böcker naturligtvis inte att jämföra med Harry Potter men det var en underbar läsupplevelse. Och böckerna lästes naturligtvis på engelska.

4. Stig Larsson- Millenium triologin

Bildkälla
Det tog hundra sidor att komma in i den första boken. Sedan var man fast. Det gick inte att slita sig! Underbara, fantastiska böcker...

Ja det är mina tydligste favorit-bok upplevelser. Sedan har jag naturligtvis läst hundratals andra böcker som gett mig den där underbara känslan som bara en bra bok kan, men det är något speciellt med bokserier. Jag längtar till den dag då jag får uppleva det igen. Om någon har ett tips på en bokserie som jag borde läsa, som är fantastisk så SÄG DÅ TILL FÖR GUDS SKULL.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0